Thursday, May 13, 2010

Viva Master (Msc) USM

Baru je balik dengar viva terbuka kawan aku..start pukul 10.30pagi tadi habis pukul 12 lebih jugak.hmm lama jugak..aku dapat banyak iktibar daripada viva ni..untuk semua student master by research, ni list penting yang perlu di ambil perhatian:

1. Title tu sendiri mesti jelas. kalau guna english lagi kena telus dan sejelas-jelasnya ayatnya
2. Abstract mencerminkan kesemua hasil kerja anda..jadi wrap up semua betul2
3. Literature review kena yang uptodate..kalau boleh ambil yang terkini la..tapi kalau memang susah nak cari, explain to examiner
4. Objective kena tepat kata kerja..contoh 'to compare', 'to analysed'..
5. Methods pun kena teliti dan jgn sampai trtndih methods ngan results..
6. Result kena analysed dengan statistik yang betul
7. Discussion jgn repeat ngan literature review
8. Reference style kena ikut yang standard dan perlu standardise dari awl hingga akhir
9. Flow of thesis / research pun kena smooth dan ceritakan dengan baik

setelah berusaha, kita perlulah berdoa semoga diberikan petunjuk dan hidayah oleh Allah S.W.T semasa Viva..Ameen..

aku sempat amik gambar keadaan dlm bilik sebelum Viva start:


...berdebar-debar...

beautiful is happy







1 comment:

  1. salam,

    saya sedang plan nak buat master by research kat USM. boleh tak kalau saya nak minta email awak, ada beberapa soalan saya nak tanya and mintak tunjuk ajar. thanks. (btw course apa ye?)

    hamidiyusoff@gmail.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails